22.6.14

Raukarna på Fårö!

Då var det dagen för utfärden till Fårö på Gotland!
En spännande dag har vi framför oss!
Vi startade tidigt på morgonen, norrut längs kusten!

Naturen förändrades mer och mer ...
Det vi imponerades av var dessa stängsel av sten,
eller stenmurarna, tänk vilken energi i människokraft
som gått åt att anlägga dessa!
Kilometer efter kilometer slingrade de sig ...
och alla såg vi ju inte :)

Även dessa sneda gärdesgårdar av trä såg man ofta!
Här är en nytillverkad, men gråa och gamla fanns 
massor av!
Fåren hörde till .... de gick och betade utan inhängnad 
och utan att bry sig om bilresenärerna! Ett tittade upp
och undrade vad det var för en figur som
stod där med kamera!

Många olika hus och kvarnar!

******

Med färjan över sundet kom vi då till Fårö :)

Ett kargigt och stenigt landskap, med låga träd och
buskar men också blommor som växte överallt ...
och efter en slingrande väg,
 kom vi till den nordligaste kusten ...
med denna speciella kustremsa!

 Det borde varit en person på varje bild,
för att få en uppfattning hur stora eller enormt 
höga raukarna var!
Här är jag, halvvägs ner!

 Tro mig, RÄDD var jag här!!
Framför mig har jag ett stup på tiotals meter ...

Bilen fick parkeras på flera olika ställen!
Bara att ta sig över kanten och ner till raukarna!
***

Vid 'Gamla hamn' fanns också raukar ...
men det som var mest imponerande här var de vita stränderna!
Vita 'lätta' stenar (klapperstenar) 
som fick ett visst läte när man promenerade på dem :)

 
***
På hemvägen stannade vi vid Fårös fina kyrka!
Vi besökte också Bergmans grav!

 

Trötta men alldeles fulla av minnesvärda intryck
anlände vi till vårt boende på kvällen!
... och till en ny dag och nya upplevelser ...
fortsättning följer ....

***
Ha det bra!
Tack för alla snälla kommentarer!

6 kommentarer:

Imagine sa...

Så mäktiga raukorna är. Jättefina foton! Ni har verkligen fått upptäcka Gotlands rika natur.

Mina fotostunder sa...

Nej vilken resa och en sån natur, otroligt och att det finns så här nära egentligen.
Tack för fina bilder!
Ha det bra!

Nette Cecilia sa...

Såååå vackert där ,en plats värd att besöka ,kram Nette

Solstrimmor sa...

Vilken naturupplevelse! Gotland har jag besökt flera gånger men till Fårö har jag aldrig varit.

Må så gott och så hoppas vi att sommarvärmen återkommer snart!

Kramar från Eva-Mari

Black Iris sa...

Tänk vad många fina platser det finns att besöka i vårt land.. Så många fina bilder du fick..

Kram Maidi

Annika sa...

Fårö Fårever!!
Gud vad jag älskar det stället!!!
ÅÅÅÅ!!!!
Vill tillbaka!!!
Kram!